Od słowa do obrazu - bawimy się w ilustratorów tekstu literackiego
Podczas listopadowych zajęć w ramach innowacji pedagogicznej "Rok z książką" zajmowaliśmy się ilustracjami książkowymi.
Ilustracja książkowa odgrywa niezwykle ważną rolę w edukacji dzieci. Od wielu lat zwracają na to uwagę zarówno pedagodzy, psycholodzy, jak i sami ilustratorzy książek dla dzieci. Jest ona przejawem sztuki, zrozumiałym i lubianym przez dzieci, dzięki czemu rozwija poczucie estetyki i wrażliwość na piękno. Jednocześnie obcowanie z ilustracją książkową pozwala bardzo płynnie wprowadzić najmłodszych w świat literatury. Rozbudza wyobraźnię
i zachęca do własnych poszukiwań.
W dzisiejszych czasach dzieci bezustannie narażone są na działanie różnego rodzaju bodźców zewnętrznych, które docierają do nich ze wszystkich stron. Żyjemy w kulturze zmasowanej treści. Dociera ona do nas w postaci zmultiplikowanych, krótkich i agresywnych komunikatów. Są to przede wszystkim poruszające się obrazy i towarzyszące im dźwięki. Bywa to uciążliwe i męczące dla osoby dorosłej, a w przypadku dzieci może spowodować nieodwracalne zmiany w psychice, a nawet prowadzić do zaburzeń w rozwoju fizycznym. Umysł małego dziecka nie jest bowiem w stanie wystarczająco szybko przetwarzać tak wielu informacji. W konsekwencji prowadzi to np. do problemów z koncentracją
w późniejszym okresie rozwoju.
Dlatego też tak ważną rolę spełnia ilustracja książkowa. Pozwala ona bowiem
na chwilę wyciszenia i skupienia uwagi na pojedynczym elemencie. Ilustracje książkowe uzupełniają treść zawartą w tekście, a jednocześnie ułatwiają percepcję i potęgują przeżycia związane z jego treścią. Ilustracja jest obrazem nieruchomym, a więc pozwala na dłuższą koncentrację i dostrzeżenie szczegółów, które umykają np. w przypadku filmu animowanego i szybko zmieniających się kadrów.
Dodatkowo ilustracja prezentuje jedynie wybrany fragment tekstu, a więc pozostawia miejsce na jego interpretację i tworzenie ciągu dalszego. Dzięki temu przyczynia się do rozwoju kreatywności u dzieci. Fantazja jest jednym z najważniejszych aspektów dzieciństwa. Wymyślanie niestworzonych historii, wyimaginowanych bohaterów
i scenariuszy zdarzeń, w późniejszym okresie owocować będzie rozwojem takich cech osobowości jak pomysłowość, odkrywczość, czy oryginalność. Ilustracja książkowa jest wręcz zaproszeniem do takich twórczych poszukiwań.
W czasie zajęć poznaliśmy historię ilustracji oraz sylwetki słynnych polskich ilustratorów. Potem przyszedł czas na zajęcia praktyczne...
Najpierw uważnie czytaliśmy fragmenty wylosowanych przez nas tekstów - podczas lektury wyobrażaliśmy sobie elementy świata przedstawionego, zastanawialiśmy się, co narysować na ilustracji.
I wreszcie możemy pokazać gotowe prace - nasze ilustracje do książek są piękne!!!